NAJEM OKAZJONALNY

Najem okazjonalny jest coraz bardziej popularnym rozwiązaniem, zabezpieczającym prawa właścicieli lokali.

Podpisanie umowy najmu okazjonalnego umożliwia wynajmującemu pozbycie się niewygodnego lokatora bez wyroku sądowego o eksmisję. Uzyskanie takiego wyroku następuje po żmudnym i długotrwałym procesie sądowym, niejednokrotnie z obowiązkiem zapewnienia lokalu socjalnego.

Umowa najmu jest umową zawarta na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.

Do umowy najmu należy załączyć:

– oświadczenie najemcy w formie aktu notarialnego, w którym najemca poddał się egzekucji i zobowiązał się do opróżnienia i wydania lokalu

– wskazanie przez najemcę innego lokalu, w którym będzie mógł zamieszkać w przypadku wykonania egzekucji obowiązku opróżnienia lokalu (może ono być zwarte w samej umowie, co jak wynika z praktyki najczęściej ma miejsce)

– oświadczenie właściciela lokalu lub osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu, o wyrażeniu zgody na zamieszkanie najemcy i osób z nim zamieszkujących w lokalu wskazanym w oświadczeniu; na żądanie wynajmującego załącza się oświadczenie z podpisem notarialnie poświadczonym.

Zawarcie umowy najmu okazjonalnego lokalu może być uzależnione od wpłacenia przez najemcę kaucji zabezpieczającej pokrycie należności z tytułu najmu okazjonalnego lokalu przysługujących właścicielowi w dniu opróżnienia lokalu oraz ewentualnych kosztów egzekucji obowiązku opróżnienia lokalu. Kaucja nie może przekraczać sześciokrotności miesięcznego czynszu za dany lokal.

Właściciel ma obowiązek zgłoszenia umowy najmu do urzędu skarbowego właściwego dla właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania właściciela w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia najmu.

Należy zauważyć, że poddanie się egzekucji nie musi mieć koniecznie miejsca przy umowie najmu okazjonalnego. Wystarczy zwykła umowa najmu, której załącznikiem będzie poddanie się egzekucji. Istnieje również możliwość poddania się rygorowi egzekucji co do zapłaty czynszu najmu oraz innych należności wynikających z umowy o najem okazjonalny. W obu wspomnianych przypadkach będzie się to wiązało z wyższymi kosztami notarialnymi.

Wynagrodzenie notariusza

za sporządzenie oświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, wynosi nie więcej niż 1/10 minimalnego wynagrodzenia za pracę. Obecnie będzie ono wynosić 225 zł (stan na dzień 5 lipca 2019).

Poniżej do pobrania: wzory umowy najmu okazjonalnego oraz oświadczenie właściciela lokalu o wyrażenie zgody na zamieszkanie najemcy oraz ustawa

WZÓR UMOWY NAJMU OKAZJONALNEGO

WZÓR UMOWY NAJMU OKAZJONALNEGO PDF.

Zgoda właściciela na zamieszkanie w formacie word:

zgoda właściciela

Zgoda właściciela na zamieszkanie w formacie pdf:

zgoda właściciela pdf.

Ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego

Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za poprawność wzorów. Mają one jedynie charakter pomocniczy i informacyjny.

Szczegółowych informacji możecie Państwo pod numerem telefonu 426700101, kancelaria@notariusze-lodz.eu